Heb je een vraag? Mail of bel ons!0515 57 24 90

Meer ruimte voor de Meta Descriptions

19-02-2018

Google heeft enkele weken geleden het aantal tekens voor meta descriptions uitgebreid. Zoekresultatenpagina’s vertoonden normaliter rond de 150 tot 160 karakters. Dit is praktisch verdubbeld tot rond de 320.

Als copywriter zijn we lange tijd gewend rond deze 150 tekens tellende descriptions te schrijven. Nu is er veel ruimte bijgekomen hier creatieve en aantrekkelijke omschrijvingen te plaatsen.

De grote vraag is waarom Google deze omschrijvingen meer ruimte heeft gegeven. En misschien is die vraag te beantwoorden als we naar de missie kijken van Google.

We willen de informatie van de wereld voor iedereen verzamelen, en voor iedereen toegankelijk maken binnen slechts één klik.

Met één klik de juiste informatie voor ogen. Oftewel, direct in de zoekresultaten pagina’s van Google. Hoe handig is het zoekopdrachten met vraag intentie dan ook direct te beantwoorden vanuit deze meta descriptions.

Een stap dichterbij de missie van Google.

Als we zoekers direct voorzien aan de vraag middels de meta description, verliezen we ze misschien op de eigen website. Hoe gunstig is dat voor onze websites? Hoeveel clicks gaat het hier om? Een aantal vragen welke wij niet direct kunnen beantwoorden.
Feit is wel dat meta descriptions geen invloed uitoefenen op onze ranking posities (gelukkig!). Daar hoeven we ons niet druk over te maken. Wel is het doel afhankelijk of we verlies draaien wanneer mensen niet langer vanuit de zoekmachine daadwerkelijk onze pagina bezoeken.

  • Bezoeker zien dan niet de andere onderwerpen en informatie van onze website;
  • Advertenties (remarketing) worden logischerwijs dan ook niet getoond, ook niet in een later stadia;

Of het verschil zal maken in click verlies moeten we op termijn gaan vernemen.

Let wel: niet het aantal tekens is wat Google in feite toont maar de pixel breedte. Daarom is het ook altijd een gemiddeld aantal tekens waar we het over hebben bij zowel de meta title als de meta description tag.

 

Hieronder een voorbeeld van een zoekresultaat uit Photogifts.nl welke aangepast is aan het aantal tekens (300 tekens totaal).

Serp preview

Het is natuurlijk strijd om zo hoog mogelijk te ranken met zoektermen. Wens is dat we zo goed mogelijk zichtbaar zijn.

Organisch hebben we te maken met AdWords advertenties welke bovenaan deze organische zoekresultaten staan.

Met deze ontwikkeling is het dus nog weer belangrijker gemaakt zo goed en hoog als mogelijk te ranken!


Send this to friend